In de Media

2019: 

NRC Handelsblad: De rekentrucjes komen eerst, daarna het begrip’

MBO-leraar van het jaar (29/01/2019)

Dirk Megens helpt zowel in de klas als via een YouTube-kanaal mbo-leerlingen van hun gebrek aan zelfvertrouwen af.

Dirk Megens kreeg zijn prijs zaterdag van onderwijsminister Arie Slob.

Dirk Megens kreeg zijn prijs zaterdag van onderwijsminister Arie Slob.Foto Get in the Picture/ H. de Vries 

Docent Dirk Megens legt rekensommen graag uit met voorbeelden, met taarten die in punten worden gesneden en winkelkassa’s waar geld in- en uitgaat. Zijn studenten vroegen een paar jaar geleden: „Als ik aan het oefenen ben voor een rekentoets, dan zou ik graag weer even jouw uitleg erbij hebben. Kun je jezelf niet opnemen als je aan het uitleggen bent?” Dat deed Megens. De eerste video’s die hij online zette waren binnen de kortste keren 10.000 keer bekeken.

Inmiddels heeft ‘Meneer Megens’ een eigen kanaal op YouTube, met filmpjes die samen bijna 1,4 miljoen views hebben. Je ziet daarin Megens met bakken water (inhoud berekenen), rondom een betegelde parkeerplaats (omtrek) en met fruit op de markt (verhoudingen). Maar ook neemt hij oefentoetsen vraag voor vraag door, met veel uitleg en tips.

Dirk Megens (32), docent economie en rekenen aan het ROC Nijmegen, is zaterdag verkozen tot leraar van het jaar in de categorie mbo. De vakjury prijst hem behalve voor zijn enorme enthousiasme („een echte stuiterbal”) vooral voor zijn gebruik van „moderne kanalen”: naast de rekenfilmpjes zet Megens ook uitlegvideo’s over economie op Vimeo.

Megens, door zijn eigen studenten voorgedragen, studeerde af aan de heao in de commerciële economie. „Bij mijn diploma-uitreiking zei iemand ‘Ik word geen master, ik word meester.’ Dat heb ik onthouden. Veel medestudenten gingen daarna een masteropleiding doen, maar ik heb in een jaar een tweedegraads lesbevoegdheid gehaald voor economieleraar. Om een vaste baan te kunnen krijgen moest ik naast economie ook rekenen gaan doceren, want de rekentoets was net ingevoerd in 2010.”

Rekenen is toch niet het populairste vak bij toekomstige vakmensen?

„Klopt, maar door rekenen te koppelen aan de praktijk gaat het bij ze leven. Een voorbeeld is de eethoek op school, die wordt gerund door studenten. Dan laat ik ze berekenen wat een broodje gezond van 1 euro kost om te maken: wat kost de sla, de mayonaise, de kaas? Dat is dan bijvoorbeeld bij elkaar 40 cent. ‘Wat?’, zeggen studenten dan. ‘De school verdient per broodje 60 cent aan ons!’ Dan zeg ik: ‘We hebben een oventje dat we moeten afschrijven en de kosten van huisvesting en energie. Daarna ga ik dieper in op alle onderdelen van kostprijscalculatie.”

Denken mbo-studenten vaak dat ze niet kunnen rekenen?

„Ja. Ze zeggen dingen als ‘Ik heb het nooit gekund’ of ‘Ik liep altijd twee jaar achter’. Dan ga ik met ze zitten en gaan we samen rekenen. Door kleine succeservaringen krijgen ze vertrouwen. Halen ze een doel, dan beloon ik dat met taart. En het werkt, weet ik van de horecaopleiding waar ik ook lesgaf: het landelijk gemiddelde van de rekentoets op niveau 3-f (eindexamen havo en mbo-4) lag net boven de 4, terwijl dat bij mijn studenten ruim boven de 6 lag.”

De rekentoets telt niet meer mee voor je examen. Wat vindt u dat er mee moet gebeuren?

„In deze vorm werkt de toets niet, dat is zeker. Studenten moeten nu minimaal een uur per week bezig zijn met iets wat niet meetelt voor slagen of zakken. Ik vind dat de toets in een of andere vorm moet blijven. Er moet een ontsnappingsroute zijn voor zwakke rekenaars, maar slechts een paar procent van de studenten heeft dyscalculie. De rest zou toch echt een 4 moeten kunnen halen, de voorgestelde norm. Maar dan moet je wel meters maken, heel veel oefenen.”

De commissie die vernieuwing van het curriculum onderzoekt, wil minder breuken in het basisonderwijs. Zijn breuken een struikelblok?

„Er heerst inderdaad een grote aversie tegen breuken. ‘Breuken, dat snap ik niet!’, roepen ze wel. Maar toch als ik zeg: 50 procent is een half, is 1/2. En dan ga ik verder. ‘2 plus 1 gratis’ in de winkel is 33,3 procent korting. Dan snappen ze het wel. Voor delen of vermenigvuldigen met breuken leer ik ze trucjes aan.”

De curriculum-commissie wil geen trucs maar rekenbegrip.

„Zeker bij zwakkere leerlingen moet je beginnen met trucjes en heel veel herhalen. Vervolgens gaan veel leerlingen het na veel oefenen ook echt zien. Dan komt het rekenbegrip.”

Waarom benadrukte u in uw dankwoord dat mbo-studenten ‘nog trotser’ moeten zijn op zichzelf?

„Ze worden goede ambachtsmensen, met een echt beroep, maar voelden zich lang minder gewaardeerd dan studenten van hbo’s en universiteiten. Het helpt dat ze nu ‘studenten’ worden genoemd en ook een ov-kaart hebben. Het helpt ook dat er een gebrek is aan vakmensen. Ik sprak laatst een eigenaar van een hoveniersbedrijf, waar vier van de zes hoveniers waren weggekocht. Door de schaarste groeit de waardering. Mbo’ers mogen alleen daarom al zelfbewuster zijn.”

Bron: (https://www.nrc.nl/nieuws/2019/01/28/de-rekentrucjes-komen-eerst-daarna-het-begrip-a3651943)

Omroep Brabant TV 28/01/2019

Omroep Brabant Website 26/01/2018 Dirk Megens mag zich leraar van het jaar noemen: ‘We moeten trots zijn op het mbo’

DEURSEN-DENNENBURG – Keitrots is hij. Op zijn studenten én de titel. Dirk Megens uit Deursen-Dennenburg is uitgeroepen tot Leraar van het jaar 2019 in de categorie mbo. Hij ontving de prijs zaterdag uit handen van onderwijsminister Arie Slob.

“Volgens mij bestaat er geen grotere waardering dan door je studenten voorgedragen te worden en ook te winnen”, vertelt de rekendocent. “Ik wil ook uitstralen dat we trots moeten zijn op het mbo. Het zijn allemaal vakmensen in de dop. Ook wil ik laten zien hoe het leuk het is om op het mbo les te geven. Er zijn nog altijd wat vooroordelen.”

Leraren worden voor de verkiezing voorgedragen door hun studenten of scholieren. Of nu een van zijn studenten kan rekenen op een extra goed cijfer is de vraag. “Ik weet nog steeds niet wie mij heeft opgegeven. Maar dat goede cijfer halen ze sowieso wel. Ik heb ze goed voorbereid”, zegt hij lachend.

‘Enthousiaste leraar’
Megens geeft les op het ROC in Nijmegen. De jury prijst zijn enthousiasme en de manier waarop hij verbinding zoekt met studenten. “Hij is bovendien een docent die de moderne kanalen gebruikt, ervaring heeft met verschillende media en de beroepsgroep sterk vertegenwoordigt”, aldus de jury.

Succesvolle YouTuber
De 32-jarige leraar heeft een eigen YouTube-kanaal: MeneerMegens. De filmpjes doen het erg goed en worden stuk voor stuk duizenden keren bekeken. Hij legt dingen op een eenvoudige manier uit, wat erg aanslaat.

In totaal vielen zaterdag vier leraren in de prijzen. Er waren 12 genomineerden, die weer uit een voorselectie van 40 voorgedragen docenten waren gekozen. Er waren ook nog drie andere Brabanders genomineerd. Sophie de Goei uit Vught (speciaal onderwijs),  Jan van de Ven uit Overloon (primair onderwijs) en Hans Mulder uit Roosendaal (voortgezet onderwijs).

Bron: (https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/2924696/Dirk-Megens-mag-zich-leraar-van-het-jaar-noemen-We-moeten-trots-zijn-op-het-mbo)

Hart van Nederland 24/01/2019

Interview Radio RN7 op 04/01/2019

2018:

‘Ik ga er echt van genieten’

Dirk Megens uit Deursen bij laatste drie Leraar van het Jaar-verkiezing

 Door Sergio Boutkan van Arenalokaal.nl
DEURSEN – Dirk Megens uit Deursen, bij velen bekend als ‘Meneer Megens’, is doorgedrongen tot de laatste drie genomineerden voor de titel Leraar van het Jaar in de categorie mbo. Op 26 januari wordt in Utrecht bekendgemaakt of Dirk, die lesgeeft op het ROC in Nijmegen, zich inderdaad twaalf maanden lang de beste leraar van Nederland mag noemen.

Onder de naam ‘MeneerMegens’ geeft Dirk op zijn eigen YouTube-kanaaluitleg over allerlei rekenonderwerpen. Het gaat om verschillende soorten filmpjes, waarin hij korte uitleg geeft met een verwerking of in een contextvorm. De video’s zijn razend populair en zijn inmiddels al 1,2 miljoen keer bekeken. Het YouTube-kanaal van de Deursenaar telt daarnaast meer dan 4.700 abonnees.

Op de Dag van de Leraar (5 oktober) werd al bekendgemaakt dat Dirk behoorde tot de laatste 10 kandidaten voor de felbegeerde titel Leraar van het Jaar. Daarna volgde een opdracht om een motivatiebrief te schrijven en een video op te nemen om te laten zien wat voor een docent hij is en waar hij voor zou willen staan als Leraar van het Jaar. Deze week besloot de vakjury dat hij doorgedrongen is tot de laatste drie van Nederland. Dit betekent dat Megens op zaterdag 26 januari naar de landelijke finale in het Beatrixtheater in Utrecht mag. Daar neemt hij het op tegen de overige twee kandidaten en krijgt hij live de mogelijkheid om de jury te overtuigen waarom hij de titel ‘Leraar van het Jaar’ verdient.

‘Geen mooiere waardering’
Megens is superblij met het bereiken van de finale. “Volgens mij bestaat er geen mooiere waardering als docent, om hiervoor genomineerd te worden door mijn studenten. Toen ik eenmaal genomineerd was heb ik veel tijd besteed aan het schrijven van de brief en na te denken over wat ik wilde laten zien in de video. Ik heb besloten om een dag van mezelf te laten zien, dus het begin van de dag thuis, daarna als docent op het ROC met hierbij ook studenten aan het woord en afgesloten op mijn voetbalclub SDDL. Dit is gelukkig in de smaak gevallen bij de vakjury.”
Nu hij eenmaal bij de laatste drie zit kan hij niet wachten op 26 januari. “Ik heb echt heel veel zin in deze dag. Het gaat sowieso een hele bijzonder dag worden met alle positieve publiciteit voor het MBO-onderwijs, ik kijk er naar uit en ga er echt van genieten, wat de uitslag ook zal zijn.”

Dirk Megens studeerde zelf Commerciële Economie aan de HAN in Nijmegen en besloot na zijn afstuderen nog een jaar de lerarenopleiding te volgen. Sinds 2009 is hij docent rekenen op het ROC in Nijmegen. Onlangs won Dirk ook de prijs voor het Beste Rekenidee van Nederland door een rekenspeurtocht uit te zetten door de school voor het vak Meetkunde.


De Leraar van het Jaar verkiezing is in 1999 in het leven geroepen om een bijdrage te leveren aan een positief imago van de leraar. Leerlingen, ouders, schoolleiders en leraren kunnen elk jaar hun favoriete leraar of collega voordragen. De vier Leraren van het Jaar (primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo) zijn dan een jaar lang het gezicht van de beroepsgroep en ambassadeur binnen hun sector. Zij krijgen een podium om hun inspiratie en passie uit te dragen en te delen met de rest van lesgevend Nederland.

Deursenaar ‘Meneer Megens’ maakt sommen leuk

Interview met de Gelderlander 20/10/2018 Door Suzanne de Winter.

DEURSEN – ‘Ik geef les aan pubers, dus ik noem het aftellen’, zegt Dirk Megens. De Deursenaar geeft les op het ROC Nijmegen en is genomineerd voor Docent van het Jaar.

In een tank zit voor 320 minuten zuurstof. Over hoeveel uren en minuten moet de patiënt dus een nieuwe tank? Na acht jaar lesgeven in economie en rekenen op het ROC Nijmegen kan Dirk Megens tot ver achter de komma zeggen hoe zijn studenten denken. ,,Het is op zich best logisch om met je machientje 320 gedeeld door 60 te doen”, beaamt Megens, genomineerd voor Docent van het Jaar. Logisch, maar fout. Als je na 5 uur en 33 minuten een nieuwe tank komt brengen, ben je 13 minuten te laat.

Proficiat met je nominatie. Wilde je altijd al voor de klas?

,,Letterlijk op de uitreiking van mijn Commerciële Economie-diploma kwam ik erachter dat je in een jaar je lerarenbevoegdheid kunt halen. Door een grapje dat iemand maakte, over dat -ie geen masteropleiding ging doen, maar een meesteropleiding. Wow, dacht ik. Op het vliegveld in Griekenland heb ik gebeld, een paar dagen voor het schooljaar begon. Beetje laat hè, zeiden ze, maar het kon nog en toen ben ik hier op het ROC geplaatst.”

 Was je meteen verkocht?

,,Ik vond het vanaf dag 1 geweldig. Ik had wel een gek beeld van het mbo. Ik kwam aanzetten in een wit bloesje met colbertje. Beroepsopleiding, dacht ik, dat moet vast heel representatief.”

Wat voor soort leraar wilde je worden?

,,Ik had meteen mijn favoriete leraar, hij gaf economie op de middelbare school, gemaild: ik ga ook die stap maken. Ik wilde het doen zoals hij. Dus kunnen levellen met studenten, maar op het juiste moment ook boven ze kunnen staan. Dat kan ik ook.”

Je hebt een YouTube-kanaal ‘MeneerMegens’ met instructiefilmpjes over rekenen. Heb je onderhand niet alles al uitgelegd?

,,Bijna wel. Ik heb er nu 103 filmpjes op staan en die zijn 1,2 miljoen bekeken. De reacties geven me veel voldoening. Ik ben ook al een paar keer teruggevraagd op mijn oude school om gastlessen vakdidactiek te geven. Voor een uitgeverij heb ik een module geschreven over medisch rekenen, samen met het Radboudumc. Ik heb ouderschapsverlof opgenomen om te kijken of ik mezelf kan vermarkten. Daar komt mijn opleiding commerciële economie weer om de hoek. Die kant wil ik wel meer op, als spreker op zorgcongressen.”

Vooral je filmpjes over medisch rekenen zijn razend populair. Is dat nou echt zo’n moeilijk vak?

,,Nou, ik heb boeken gelezen waarvan ik dacht; zoals het hier staat, snap ik het ook niet. Rekenen is een vaardigheid. Niet uren boven die stof hangen, maar drie sommetjes per dag oefenen. Van mij krijgen ze de eerste les altijd een wc-poster met de tafels.”

Ik had zo’n hekel aan rekenen op school.

,,Ik geef ook les aan studenten van een jaar of 40. Je ziet soms hun oude aversie tegen de rekenles weer opborrelen. Als we rekenles hadden, mocht ik altijd de plantjes water geven, hoor ik dan.”

Maar ook zij kunnen van jou leren rekenen?

,,Absoluut. Geef me een kwartier een-op-een tijd en je weet alles over breuken.”

De Leraar van het Jaar-prijs wordt 26 januari uitgereikt. Wat moet je doen om de negen andere kanshebbers te verslaan?

Grijnzend: ,,Ik moet een video maken over mijn motivatie voor het vak. De winnaar is een jaar lang het uithangbord van het mbo. Echt vet.”

Interview Radio RN7 op 16/10/2018

2016:

2016:

Op maandag 22 augustus 2016 ben ik op de landelijke radio geweest. In het programma ‘Groot op 5’, op radio 5 heb ik een interview gehad. Kijk hem terug via bovenstaand filmpje.

‘Meneer Megens’ legt rekenen heel eenvoudig uit op YouTube (interview met het Brabants Dagblad 15/8/2016)

Hij is uiteraard lang niet zo bekend als YouTube-grootheden als Enzo Knol. Maar docent Dirk Megens (29) uit Deursen kan ook op behoorlijk wat aandacht rekenen.

Toen vorig jaar de dochter van Dirk Megens geboren werd, herkende het complete verpleegkundig team hem. ‘Hee, ben jij niet die van YouTube?’ Niet zo gek als je bedenkt dat zijn populairste filmpje over verpleegkundig rekenen bijna 100.000 keer is bekeken.

Megens is sinds 2009 docent rekenen op het ROC in Nijmegen. “Ik heb nooit de ambitie gehad om het onderwijs in te gaan. Na mijn economische opleiding kon ik in één jaar tijd mijn lesbevoegdheid halen en dat besloot ik te doen.” Hij kon na een stage bij het ROC aan de slag. “Vanaf de eerste minuut vind ik het geweldig.”

“Het voordeel is dat het een nieuw vak was en dat ik de enige rekendocent in mijn team was. Dus ik hoefde dus geen rekening te houden met een vakgroep of met een verplicht lespakket. De rekentoets is sinds een aantal jaar verplicht op middelbare scholen, maar ook op alle MBO-opleidingen. Maar hoe ik ervoor zorg dat mijn studenten die rekentoets halen, kon ik helemaal zelf bepalen.”

Megens geeft les aan studenten van de opleidingen Facilitair Leidinggevende, Horeca en Brood & Banket. Hiervoor gaf hij onder andere les aan studenten maatschappelijke zorg. “Die moeten bijvoorbeeld de juiste dosis van een medicijn uit kunnen rekenen of nagaan hoelang iemand met een zuurstoftank kan doen.” Eén van zijn studentes kwam met een idee. “Ze vroeg of ik geen filmpje kon maken. Want ze snapte het als ik het uitlegde, maar was het thuis, als ze boven de boeken hing, weer kwijt.”

Houtje-touwtje

Hij twijfelde, maar ging toch overstag en maakte een paar filmpjes. “Vergeleken met hoe ik ze nu maak, was dat echt houtje-touwtje, maar de reacties waren positief. Studenten hadden er veel baat bij. Dus ging ik steeds meer filmpjes maken, ook voor andere opleidingen.”

Opgeteld zijn al zijn filmpjes, die hij uitbrengt onder de naam ‘MeneerMegens’ inmiddels 350.000 keer bekeken. Wie ze bekijkt, snapt wel waarom. Megens legt dingen heel eenvoudig uit, slaat geen stappen over, en komt met voorbeelden uit het dagelijks leven. Wat is voordeliger, 30 procent korting of drie voor de prijs van twee? Hoe reken je een prijs inclusief BTW om naar ‘exclusief’, en andersom? Wat is de oppervlakte van mijn tuin?

De filmpjes worden steeds professioneler. Hij geeft ze in eigen beheer uit, maar huurt sinds kort iemand in de voor de productie. “Ik heb nu dertig nieuwe filmpjes geschoten die na de vakantie online gaan. De nieuwe filmpjes zijn gemaakt op locatie. Dan ga ik bijvoorbeeld naar de markt om iets uit te leggen over het rekenen met prijzen. Of naar een magazijn, waar ik een werkbriefje krijg en alles efficiënt in moet pakken.”

Toch verwacht Megens (“eigenlijk was ik zelf nooit bijzonder goed in rekenen”) niet dat hij zich letterlijk rijk zal gaan rekenen. “Ik heb me wel ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, maar ik zou al blij zijn als ik mijn investering eruit haal. De bekende vloggers lopen natuurlijk wel binnen, maar dat doen ze vooral door het aanprijzen van producten. Inderdaad, misschien kan een fabrikant van rekenmachines mij gaan sponsoren, haha. Nee, daar is het me niet om te doen. Ik wil er mensen mee helpen en ook laten zien dat rekenen echt heel leuk kan zijn.”

Copyright: Brabants Dagblad 15/08/2016 (kleine aanpassingen door DM)

portretfoto Dirk Megens, Meneer Megens, Rekenuitleg en rekenvideos online via youtube

Foto van MeneerMegens

___________________________________________________________________________________________________

Links naar nieuwsartikelen:

http://www.bd.nl/regio/oss-uden-veghel-e-o/oss/rekenleraar-dirk-uit-deursen-scoort-op-youtube-video-1.6268997

http://www.gelderlander.nl/regio/nijmegen-e-o/nijmegen/wiskundeleraar-dirk-megens-is-hit-op-youtube-video-1.6269329

http://brugnijmegen.nl/nieuws/breukendokter-roc-is-youtube-hit-1.5430202

http://www.n1.nl/populaire-rekenfilmpjes-docent-roc-nijmegen/nieuws/item?823537

http://www.ad.nl/nijmegen/wiskundeleraar-dirk-megens-is-hit-op-youtube-video~af3009fa/

https://www.nationaleonderwijsgids.nl/mbo/nieuws/34542-rekenfilmpjes-docent-roc-nijmegen-groot-succes.html

___________________________________________________________________________________________________

‘Breukendokter’ ROC is hit op internet (interview met weekblad ‘De Brug’ 11/11/2015)

Dirk Megens (29), docent op ROC Nijmegen, krijgt iedereen aan het rekenen.

De digitale rekenlessen op de website meneermegens.nl zijn een regelrechte YouTube-hit. Zijn filmpjes werden 200.000 keer bekeken.

NIJMEGEN – Met flinke passen banjert Dirk Megens door de gangen van ROC Nijmegen. Tussendoor dolt hij wat met studenten of groet ze in het voorbijgaan. Wanneer een student hem begroet met meneer Megens voegt hij er rap de toevoeging punt nl aan toe. “Dat doe ik altijd als ze mij aanspreken”, grapt hij. “Een beetje reclame maken mag hè.” Megens werkt sinds 2009 op ROC als docent rekenen en economie. Een jaar geleden kon de geboren Brabander nog niet vermoeden dat zijn filmpjes zo populair zouden worden. Megens vertelt hoe zijn digitale avontuur begon: “Het was niet eens mijn eigen idee. Een studente van mij kwam met het idee op de proppen. Zij vond het fijn als ze vlak voor een proefwerk een filmpje met uitleg van mij kon zien. Dat werkte beter dan dreunen vanuit een leerboek. In het begin vond ik dat een beetje raar. Maar uiteindelijk besloot ik toch de stoute schoenen aan te trekken. Ik regelde ergens een camera, zette hem op een tafeltje en begon met filmen. Ik kreeg er plezier in. Voor ik het wist had ik al dertig filmpjes met uitleg van wiskundige formules.”
Populair
Ook ROC Nijmegen reageerde enthousiast op het YouTube-kanaal. Inmiddels maakt Megens ook filmpjes voor het intranet van ROC Nijmegen. Megens heeft wel een verklaring voor zijn populariteit. “Ik geef lessen verpleegkundig rekenen aan onder andere studenten van de zorgopleiding. Het gaat dan bijvoorbeeld om formules voor het toedienen van medicatie en het geven van zuurstof. Deze studenten moeten voor deze opleiding een 10 halen anders mogen zij niet injecteren. Dit geldt ook voor HBO-studenten op bijvoorbeeld de HAN. Hierdoor worden de filmpjes niet alleen op het ROC bekeken. Mijn publiek is dus groter. Dat verklaart ook het grote aantal pageviews.” Volgens Megens moeten de filmpjes wel als aanvulling op de les gezien worden. “Je moet het zien als een ondersteuning. Het is zeker niet de bedoeling dat de filmpjes de lessen gaan vervangen. Het is mijn bedoeling om studenten te prikkelen. Goede studenten krijgen van mij moeilijkere filmpjes aangereikt. Deze filmpjes maak ik intern voor het ROC en staan los van het YouTube-kanaal. Dit materiaal gaat gepaard met opdrachten en behandelt niet alleen de som. Ik probeer in mijn lessen enthousiasme uit te stralen. Het doel is om de praktijk naar het klaslokaal te halen. Studenten van de afdeling horeca leer ik bijvoorbeeld verhoudingen van cocktails te berekenen.” Volgens Megens valt er nog wel wat terrein te winnen met zijn filmpjes. Zijn toekomstambities zijn helder. “Ik ga voor een online serie lessen met landelijk bereik. Maar dan opgenomen met een professionele camera en een verzorgde website. Ik heb de domeinnaam debreukendoker.nl al geclaimd. Het zou geweldig zijn als binnenkort heel Nederland les krijgt van meneer Megens.”

___________________________________________________________________________________________________
meneer megens voor het bord, hij geeft rekenuitleg.

meneer megens voor het bord, hij geeft rekenuitleg.